Checklista för vinterrustning av motorbåten:
- Inombordsmotorn ska tappas av eller ha frostskyddsvätska i kylsystemet.
Utombordsmotorn skall köras igenom med färskvatten och förvaras så att vatten inte blir stående i motorn. - Byt motorolja och oljefilter och se till att bränslet är fritt från vatten. Detta ska göras oavsett hur lite båten har körts.
- Bränsletanken ska antingen vara tom, eller helt full för att minska risken för kondens. Om det finns diesel kvar i tanken, ska bakteriedödande medel tillsättas.
- Öppna eventuella bottenventiler, bottenkranar när båten står på land så att inget vatten blir kvar.
- När ska man byta impeller (Utombordare)? Ska bytas efter 3 år eller 300 timmar (se din manual).
- Finns det batteri i båten måste detta underhållas och laddas då och då.
- Töm båten på värdeföremål så slipper andra göra det.
- Lås fast stegen.
- Att ta loss hela motorn och förvara den i inlåst utrymme är den bästa lösningen. Men detta kanske inte känns som en praktisk lösning eftersom en 100 hk motor ofta väger mellan 150-200 kg. För att minska risken att bli utsatt för motorstöld bör åtminstone propeller, växelhus och motorkåpa demonteras under vinterförvaringen. En motorkåpa till en 50 hk Mercury kostar cirka 10000 kronor.
- Ett annat tips är att måla motorn i någon färg som skiljer sig från mängden, men det känns kanske inte så kul att vanställa en nyare båtmotor genom att måla kåpan i någon hemsk färg. En snygg motivlack med Karlskrona Jolleklubbs logga är ju bättre, men då kanske den blir ännu mer stöldbegärlig.
- Ta bort eventuella dynor och förvara dessa inomhus under vintern så slipper de dra till sig fukt.
- Täck båten med presenning (kontrollera att presenningen är hel) och se till att det finns god ventilation. Det minskar risken för mögelskador. Se till att ha taknock med fall på presenningen så att snö faller av.
- Rengör skrovet noggrant från snäckor och alger. Dessa är svårare att få bort till våren.
- Kontrollera och reparera eventuella skador på skrovet. Gör skadeanmälan och få det åtgärdat under vintersäsongen.
- Fäst inte presenningen i stöttorna så att vinden kan rycka undan dessa. Använd i stället fyllda dunkar eller liknande för att förankra presenningen.
- Om båten är uppställd på trailer, se till att ha ett godkänt klass 3 lås på trailern.
Viktigast av allt: Glöm inte att titta till din båt då och då! Du äger ju båten även på vintern!